USP, weg ermee?

In de marketing wordt er veelvuldig gesproken over de USP’s van een bedrijf. Daarmee wilt u duidelijk maken waarmee uw bedrijf uniek is en zich onderscheidt van de concurrentie.
Maar eigenlijk is dat helemaal verkeerd, de klantwens staat namelijk niet centraal. Het is denken vanuit uzelf en niet vanuit uw klant.

Het denken vanuit de organisatie geeft als vraag: Wat kunnen we allemaal aan onze klanten verkopen? Hoe kunnen we zoveel mogelijk omzet genereren? Het denken vanuit de klant draait de vraag om: Wat is de behoefte van onze klanten en hoe kunnen we hen daar zo goed mogelijk bij helpen? Omzet is hierbij dus geen doel, maar het resultaat van de juiste dingen doen.

Een ander perspectief

Denken vanuit de klantbehoefte werpt dus ook een ander licht op de USP’s. Deze worden veranderd in UBR’s: Unique Buying Reasons. Geef uw klanten zoveel mogelijk goede redenen om zaken met u te doen.

Hoe communiceert u eigenlijk?

Interessant, hé? Als marketingspecialisten zien we dit erg veel terugkomen in communicatie-uitingen van bedrijven. Let maar eens op hoe vaak we van binnen naar buiten communiceren… of is dat toevallig ook bij u het geval?
 
Denk ook maar eens na over uw eigen online zoekgedrag. Zoekt u bijvoorbeeld naar ‘online marketingbureau’? Of Zoek u ‘hoe word ik beter gevonden’?

Vragen of meer informatie over dit onderwerp? Neem gerust eens contact met ons op!

Afbeeldingsbon: Background vector created by Dooder - Freepik.com

Heeft u een vraag?

Wij helpen u graag met uw vragen.

Onze laatste marketing artikelen

Beste Autobedrijf Van Nederland - You'll Never Walk Alone!

Gastschrijver Vraag en Aanbod

Uniek concept in Nederland

USP, weg ermee?