Winstgevend adverteren op Social Media?

Wie is er als ondernemer of marketeer wel eens verleid om op de mooie knop van Facebook of Instagram ‘promoten’ te klikken?

Wanneer u dit wel eens hebt gedaan, bent u zeker niet de enige! Dit komen wij geregeld bij marketeers of ondernemers tegen. Wanneer wij vervolgens vragen of hier ook resultaat mee is bereikt, valt er in 90% van de gevallen een stilte. Het antwoord is vaak dan ook ‘geen idee’.
 
Waarom adverteren op social media?
 
Omdat het anders kan! Het promoten gebeurt nu vaak ad-hoc en het is vaak schieten met hagel, terwijl er met scherp geschoten kan worden. Daarnaast is de doelgroep voor elk bedrijf aanwezig op social media!
 

Maar hoe pakt u adverteren op social media dan aan?

Er is heel veel mogelijk om winstgevend te adverteren op social media, echter beperken wij ons in dit artikel tot de basis. Wanneer u hier dieper op in wilt gaan, kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen en dan hebben wij het er vrijblijvend over.
 
Allereerst is het natuurlijk logisch dat u met het ‘laaghangend fruit’ begint, dit kunnen bijvoorbeeld uw bestaande website bezoekers zijn die nog geen contact op hebben genomen of nog niets hebben besteld. Deze kunt u al bereiken voor een paar tientjes per maand! Deze advertenties zijn gemiddeld het meest winstgevend en zijn makkelijk in te richten.
 

Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

U kunt natuurlijk ook berichten promoten onder de doelgroep die nog nooit van u gehoord hebben. Deze doelgroep kunt u samenstellen op basis van interesses, locatie, leeftijd, geslacht, demografische gegevens en gedrag. U heeft het vast al door, er zijn duizenden combinaties/opties om een doelgroep vast te stellen. Belangrijk hierbij is dat u eerst met een bescheiden budget gaat testen welke doelgroep het beste werkt.
 
Wanneer het lastig is om een doelgroep te identificeren, wat vaak de situatie is binnen B2B bedrijven, kunt u beginnen met de ‘carpet bombing strategie’. Met deze strategie bombardeer je als het ware een bepaald gebied met advertenties, waarbij geen rekening wordt gehouden met de interesses van de doelgroep. Deze advertenties laat u doorverwijzen naar uw website of laat u een video zien, iedereen die klikt of de video kijkt is geïnteresseerd in uw producten/diensten. Van de mensen die klikken of uw video bekijken kunt u vervolgens een vergelijkbare doelgroep maken.
 

Wat is een vergelijkbare doelgroep?

Een vergelijkbare doelgroep is een doelgroep die lijken op uw huidige websitebezoekers, huidige klanten of iets anders, deze doelgroepen kunt u automatisch generen in het advertentieplatform van Facebook en Instagram.
 
Bovenstaande mogelijkheden zijn nog maar het topje van de ijsberg wanneer het gaat over het adverteren op social media. Er zijn wel duizenden strategieën denkbaar, echter gaat het aan het einde erom wat u onder de streep overhoudt! Daarnaast is de samenwerking met andere mediakanalen erg belangrijk.
 
Gelukkig is het goed in kaart te brengen wat de advertenties aan leads of verkopen generen. En is het voor bijna elke onderneming (zowel B2C als B2B bedrijven) mogelijk om winstgevend te adverteren op social media.
 

Kan ik bovenstaand allemaal inzetten via bovengenoemde promotie knop?

Helaas niet, hiervoor moet u naar het advertentiecentrum van Facebook. Via dit platform kunt u adverteren op Facebook, Instagram en het netwerk van Facebook. Via dit platform kunt u eindeloos testen en hoeft u niet al de advertenties te tonen op uw pagina.
 
Wij snappen dat het winstgevend adverteren op Social media nog best lastig is en willen u hier graag vrijblijvend meer over vertellen.
 

Heeft u een vraag?

Wij helpen u graag met uw vragen.

Onze laatste marketing artikelen

Haalt u het maximale uit uw Google Ads?

Team Acsense verwelkomt weer een nieuwe topper!

Meer volgers genereren op LinkedIn?

Winstgevend adverteren op Social Media?