Waarom (online) schieten met hagel niet werkt…

Veel bedrijven zijn zich bewust van het feit dat (online) marketing belangrijk is, zowel voor de bedrijven die zich op de zakelijke afnemers richten, als de bedrijven die zich op de particulieren richten.

Is online marketing gokken?

Wij zien vaak dat bedrijven de druk van ‘iets moeten met (online) marketing’ voelen. Vanuit deze druk gaan zij vaak wat proberen op het gebied van online marketing.

Zij gaan bijvoorbeeld wat promoten via Facebook, schrijven wat SEO-teksten, starten wellicht met Google Ads, gaan advertenties draaien op bepaalde zoekwoorden en misschien wordt er wel een Google Ads specialist ingeschakeld.

Uiteraard zijn er bedrijven die hier resultaat mee halen, maar is dat niet meer geluk dan wijsheid? Hadden zij dit van tevoren verwacht? Online marketing moet niet voelen als gokken! Vaak is het bovenstaande voorbeeld een oorzaak van het feit dat bedrijven aangeven:

‘Online marketing werkt voor mij niet’
‘Mijn klanten oriënteren zich niet online’
‘Online marketing kost mij alleen maar geld’

U raadt het vast al, het bovenstaande is een voorbeeld van (online) schieten met hagel. Helaas komen wij dit vaak tegen... Bedrijven die voor soms wel tienduizenden euro’s hebben geïnvesteerd in (online) marketing, maar hier nauwelijks resultaat uit hebben gehaald. 

Dit is een serieus probleem, ondernemers liggen hier wakker van… En is dat gek? Nee, want online marketing voelt soms als gokken voor bedrijven, maar dat hoeft niet! U kunt namelijk met scherp schieten!


Hoe kunt u met scherp gaan schieten?

Wij houden van slim investeren, hoe doen wij dat? Wij beginnen met een compact resultaatgericht marketingplan!

Vastlegging huidige strategie

Dit begint bij het vastleggen van uw huidige strategie. Wat is uw missie, visie en wat zijn uw kernwaarden? Wat is de basis van uw bedrijf? Wat wilt u uitstralen naar uw doelgroep? Wat is uw kernboodschap? En wat wilt u bereiken met de inzet van online marketing? 10-20% groei? Meer naamsbekendheid? 

Kanaalselectie

Wanneer dit duidelijk is gaan wij kijken hoe uw doelgroep zich oriënteert. Zit mijn doelgroep op social media? Zo ja welke? LinkedIn, Pinterest, Instagram...?  Via welke kanalen oriënteert uw doelgroep zich nog meer?

Misschien nog wel via de krant… En wat zoeken zij in Google? Kunnen wij daar dan achter komen...? Niet precies, niemand heeft een glazenbol, maar u kunt wel kijken naar het historische zoekgedrag.

Wanneer wij ons hebben verdiept in uw doelgroep, weten wij hoe zij zich oriënteren en kunnen wij de bij behorende kanalen en tools selecteren. Wij zijn hierin select en gaan niet alles tegelijk inzetten. Wij beginnen met het ‘laaghangend fruit’.

Daarnaast is het belangrijk dat de kanalen worden geïntegreerd met elkaar:

Iemand vindt u via een Google advertentie en komt zo op uw website/webshop terecht, diegene is nog niet helemaal overtuigd en verlaat uw website weer. Vervolgens komt hij of zij u weer tegen via social media.

Hij of zij schrijft zich toch even in voor de nieuwsbrief, dit levert haar een gratis e-book, whitepaper of een andere weggever op van jullie. Vervolgens krijgt zij een reeks geautomatiseerde mailtjes die haar uiteindelijk toch overtuigd van uw bedrijf en gaat over tot contact, aankoop of een offerte aanvraag.

Kanaalbeoordeling

Wanneer de kanalen zijn geselecteerd kunnen wij uw huidige kanalen gaan beoordelen. Komt dit overeen met de zojuist vastgelegde strategie? Spreken deze kanalen uw doelgroep aan? Is de website/webshop nog wel goed? Of genereert u op dit moment nog geen leads of omzet via de website?

In dit geval is het verstandig om eerst uw website aan te passen voordat u begint met het genereren van websiteverkeer.

Aan de slag!

Wanneer de kanalen zijn beoordeeld kunnen wij aan de slag met het actieplan! Wanneer gaat u wat doen? Wie gaat wat doen? Wat is er benodigd om uw vastgelegde doelstelling te behalen? Welke budgetten horen hierbij?… etc.

Stopt het hierna? 

Nee! Wij van Acsense zijn van mening dat wij de opdrachtgever ook in deze fase moet kunnen helpen. Veel MKB-organisaties hebben niet de kennis en/of werkbare capaciteit in huis om de benodigde marketing tot uitvoering te brengen. 

Wilt u niet meer dat online marketing als gokken voelt, maar wilt u precies weten wat u moet doen om uw (omzet) doelstellingen te halen?

Twijfel dan niet, en neem is contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Nog niet overtuigd?

Lees eens meer > Mediareis.nl

 

Wie zijn wij?

Wij zijn Acsense; hét Full Service Marketingbureau van Noord en Oost Nederland! Maar wat houdt dat nou exact in, Full Service Marketingbureau? En wat heeft u hieraan als u klant bij ons bent? Om hier een goed antwoord op te geven moet u eigenlijk eerst weten hoe de meeste marketingkantoren werken. Lees eens meer.
 

Heeft u een vraag?

Wij helpen u graag met uw vragen.

Onze laatste marketing artikelen

Weet u wat uw stip op de horizon is van uw bedrijf?

Waarom (online) schieten met hagel niet werkt…

Niet lullen.. maar plannen, poetsen en vieren!

Haalt u het maximale uit uw Google Ads?